INNOWACYJNE KIERUNKI W TRANSPORCIE LOTNICZYM: ANALIZA NOWYCH ŹRÓDEŁ ENERGII

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Paweł Gołda
Krzysztof Cur
Tadeusz Zaworski
Adam Rurak

Abstrakt

W ramach niniejszego artykułu przeprowadzono wszechstronną analizę potencjału zastosowania alternatywnych źródeł magazynowania energii, takich jak baterie, wodór i biopaliwa, w transporcie lotniczym. W kontekście narastającej troski o aspekty środowiskowe oraz konieczności ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, skoncentrowano się na identyfikacji korzyści i ograniczeń tych technologii jako alternatywy dla tradycyjnych paliw lotniczych. Artykuł szczegółowo omawia różne aspekty związane z zastosowaniem baterii, analizując ich potencjał w kontekście samolotów. Ponadto, dokonano oceny perspektyw związanych z zastosowaniem wodoru jako nośnika energii, uwzględniając aspekty techniczne, ekonomiczne i bezpieczeństwa. Dodatkowo, przedstawiono analizę potencjału biopaliw jako alternatywy, uwzględniając kwestie zrównoważonego dostępu do surowców. Przeprowadzona analiza obejmuje również aspekty ekonomiczne i techniczne, uwzględniając wydajność, bezpieczeństwo i wpływ na masę samolotu. Artykuł zaznacza kluczową rolę poszukiwań nowych, zrównoważonych źródeł energii w transporcie lotniczym oraz przedstawia perspektywy i wyzwania związane z wprowadzeniem baterii, wodoru i biopaliw w tym sektorze. Analizy prezentowane w artykule stanowią istotny wkład w dyskusję nad ekologicznym rozwojem transportu lotniczego.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Gołda, P., Cur, K., Zaworski, T., & Rurak, A. (2023). INNOWACYJNE KIERUNKI W TRANSPORCIE LOTNICZYM: ANALIZA NOWYCH ŹRÓDEŁ ENERGII. Lotnictwo I Zagadnienia Bezpieczeństwa, 4(2), 423–435. https://doi.org/10.55676/asi.v4i2.86
Dział
Artykuły

Bibliografia

Barkakaty B., Sumpter B.G., Ivanov I.N., Potter M.E., Jones Ch.W., Lokitz B.S., ‘Emerging Materials for Lowering Atmospheric Carbon.’ Environmental Technology & Innovation, 2017. https://doi.org/10.1016/j.eti.2016.12.001.

Baroutaji A., Wilberforce T., Ramadan M., Ghani Olabi A., ‘Comprehensive Investigation on Hydrogen and Fuel Cell Technology in the Aviation and Aerospace Sectors.’ Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2019. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.02.022.

Baxter G., ‘The Use of Aviation Biofuels as an Airport Environmental Sustainability Measure: The Case of Oslo Gardermoen Airport.’ Mad - Magazine of Aviation Development 8, no. 1 (2020): 6–17. https://doi.org/10.14311/mad.2020.01.01.

Cheng F., Chen J., ‘Metal–Air Batteries: From Oxygen Reduction Electrochemistry to Cathode Catalysts.’ Chemical Society Reviews, 2012. https://doi.org/10.1039/c1cs15228a.

Choi Y., Bae Kim H., ‘Analysis of Solar Energy Utilization Effect of Air-Based Photovoltaic/Thermal System.’ Energies, 2021. https://doi.org/10.3390/en14248586.

Corlu C.G., de la Torre R., Serrano-Hernández A., Juan Á.A., Faulín J., ‘Optimizing Energy Consumption in Transportation: Literature Review, Insights, and Research Opportunities.’ Energies, 2020. https://doi.org/10.3390/en13051115.

Fuglestvedt J.S., Lund M.T., Kallbekken S., Samset B.H., Lee D.S., ‘A ‘Greenhouse Gas Balance’ for Aviation in Line With the Paris Agreement.’ Wiley Interdisciplinary Reviews Climate Change, 2023. https://doi.org/10.1002/wcc.839.

Gegg P.K., Budd L., Ison S., ‘Stakeholder Views of the Factors Affecting the Commercialization of Aviation Biofuels in Europe.’ International Journal of Sustainable Transportation 9, no. 8 (2015): 542–50. https://doi.org/10.1080/15568318.2013.825824.

Girardi J.C., Bariccatti R.A., Melegari de Souza S.N., Amaral C.Z., Carmen Guedes L.B., Baumi J., Bertosse C.M., ‘Potential of Babassu Biofuels Use as Aviation Fuel.’ Research Society and Development 11, no. 1 (2022): e51911125226. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25226.

Izdebski M., Jacyna-Gołda I., Gołda P., ‘Minimisation of the Probability of Serious Road Accidents in the Transport of Dangerous Goods.’ Reliability Engineering & System Safety 217 (2022): 108093.

Jones Ch.W., ‘CO2 Capture From Dilute Gases as a Component of Modern Global Carbon Management.’ Annual Review of Chemical and Biomolecular Engineering, 2011. https://doi.org/10.1146/annurev-chembioeng-061010-114252.

Lackner K.S., Brennan S., Matter J.M., Alissa Park A.-H., Wright A., van der Zwaan B., ‘The Urgency of the Development of CO 2 Capture From Ambient Air.’ Proceedings of the National Academy of Sciences, 2012. https://doi.org/10.1073/pnas.1108765109.

Nygren E., Aleklett K., Höök M., ‘Aviation Fuel and Future Oil Production Scenarios.’ Energy Policy, 2009. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2009.04.048.

Piranti M., ‘The Impact of Fuel Price Fluctuation and Macroeconomic Variables to Airlines Performance.’ Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (Turcomat), 2021. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i3.2210.

Schmidt P., Batteiger V., Roth A., Weindorf W., Raksha T., ‘Power‐to‐Liquids as Renewable Fuel Option for Aviation: A Review.’ Chemie Ingenieur Technik, 2018. https://doi.org/10.1002/cite.201700129.

Seiple T., ‘Cost-Effective Opportunities to Produce Sustainable Aviation Fuel From Low-Cost Wastes in the U.S.’ Acs Sustainable Chemistry & Engineering, 2023. https://doi.org/10.1021/acssuschemeng.3c02147.

Singh V., Kumar Sharma S., ‘Evolving Base for the Fuel Consumption Optimization in Indian Air Transport: Application of Structural Equation Modeling.’ European Transport Research Review, 2014. https://doi.org/10.1007/s12544-014-0134-4.

Treanor S.D., Simkins B.J., Rogers D.A., Carter D.A., ‘Does Operational and Financial Hedging Reduce Exposure? Evidence From the U.S. Airline Industry.’ Financial Review, 2014. https://doi.org/10.1111/fire.12029.

Trinh J., Harahap F., Fagerström A., Hansson J., ‘What Are the Policy Impacts on Renewable Jet Fuel in Sweden?’ Energies, 2021. https://doi.org/10.3390/en14217194.

Turner P.A., Hoon Lim S., ‘Hedging Jet Fuel Price Risk: The Case of U.S. Passenger Airlines.’ Journal of Air Transport Management, 2015. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2015.02.007.

Wise M., Muratori M., Kyle P., ‘Biojet Fuels and Emissions Mitigation in Aviation: An Integrated Assessment Modeling Analysis.’ Transportation Research Part D Transport and Environment, 2017. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.03.006.

Yakovlieva A., Сергій Валерійович Бойченко, Vasyl Boshkov, Lukas Korba, and Marián Hocko. ‘Experimental Study of Physical-Chemical Properties of Advanced Alcohol-to-Jet Fuels.’ Aviation, 2023. https://doi.org/10.3846/aviation.2023.18564.

Yin K., ‘A Study of Carbon Dioxide Emissions Reduction Opportunities for Airlines on Australian International Routes,’ n.d. https://doi.org/10.14264/uql.2017.688.

Zhang X., Wang X., Qiang Guan Z., Fang J., Sui R., Pei J., Qin Y., Wei D., Zhu W., Zhuang Z., ‘An Ultrastable Rechargeable Zinc–Air Battery Using a Janus Superwetting Air Electrode.’ Acs Applied Materials & Interfaces, 2022. https://doi.org/10.1021/acsami.2c14657.

Zhao Y., Ding H., Lin X., Li L., Liao W., Liu Y., ‘Carbon Emissions Peak in the Road and Marine Transportation Sectors in View of Cost-Benefit Analysis: A Case of Guangdong Province in China.’ Frontiers in Environmental Science, 2021. https://doi.org/10.3389/fenvs.2021.754192.

Ziółkowski J., Żurek J., Małachowski J., Oszczypała M., Szkutnik-Rogoż J., ‘Method for Calculating the Required Number of Transport Vehicles Supplying Aviation Fuel to Aircraft during Combat Tasks.’ Sustainability 14, no. 3 (January 2022): 1619. https://doi.org/10.3390/su14031619.

Inne teksty tego samego autora