ANALIZA DOKUMENTÓW NORMATYWNYCH I PRZEPISÓW PRAWNYCH W ASPEKCIE SPEŁNIENIA WYMAGAŃ PRZEZ SYSTEMY BSP ORAZ WARUNKI WYKONYWANIA LOTÓW

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Paweł Szczepaniak
https://orcid.org/0000-0001-6544-0005
Agnieszka Gugała-Szczerbicka
https://orcid.org/0009-0000-4678-2368
Daniel Michalski
https://orcid.org/0000-0001-8202-6738
Janusz Ćwiklak
https://orcid.org/0000-0001-5538-0440

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie wybranych dokumentów normatywnych i przepisów prawnych dla specjalizowanego Systemu Bezzałogowych Statków Powietrznych (SBSP), na przykładzie rezultatów projektu „MilGeoMed”. Artykuł stanowi przegląd przepisów cywilnych dotyczących warunków wykonywania lotów, jak i norm wojskowych, jakie powinny spełniać bezzałogowe statki powietrzne o ściśle definiowanym przeznaczeniu do użycia w operacjach militarnych

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Szczepaniak, P., Gugała-Szczerbicka, A., Michalski, D., & Ćwiklak, J. (2023). ANALIZA DOKUMENTÓW NORMATYWNYCH I PRZEPISÓW PRAWNYCH W ASPEKCIE SPEŁNIENIA WYMAGAŃ PRZEZ SYSTEMY BSP ORAZ WARUNKI WYKONYWANIA LOTÓW. Lotnictwo I Zagadnienia Bezpieczeństwa, 4(2), 287–301. https://doi.org/10.55676/asi.v4i2.78
Dział
Artykuły

Bibliografia

Doktryna logistyczna Wojsk Lądowych DD-4.2, DWLąd 33/2007.

Gronczewski A., Strzelecka K., Projekt koncepcyjny urządzenia do ratownictwa powietrznego z trudnodostępnych obiektów, Mechanika w lotnictwie ML-XX 2022, https://doi.org/10.15632/ML2022/103-119.

Guidelines on Design verification of UAS operated in the ‘specific’ category and classified in SAIL III and IV.

https://emergencydroneresponder.com/the-role-of-unmanned-aerial-vehicles-uavs-in-transforming-emergency-response/ [dostęp: 24.08.2023].

https://faradagroup.com/transport-medyczny/[dostęp: 24.08.2023].

https://www.easa.europa.eu/ [dostęp: 24.08.2023].

https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/specific-category-civil-drones/design-verification-report#EASA%20guidelines%20for%20design%20approvals [dostęp: 24.08.2023].

https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/ [dostęp: 24.08.2023].

https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/porty-logistyka/54777-straz-pozarna-w-rotterdamie-przeprowadza-proby-z-zalogowymi-dronami [dostęp: 24.08.2023].

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony [dostęp: 24.08.2023].

Materiały multimedialne EASA: https://www.youtube.com/watch?v=m9l-GuGGfOA [dostęp: 24.08.2023].

Michalska A., Michalski D., Savchuk S., Reliability of unmanned aerial vehicles: winglets’ issue. Aviation and Security Issues, 3(1), 353–367. 2023. https://doi.org/10.55676/asi.v3i1.67.

Projekt AiRMOUR, Enabling sustainable air mobility in urban contexts via emergency and medical services, D1.3 Public Final Report.

Rozporządzenie 2021/664 w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space.

Rozporządzenie 2021/665 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej.

Rozporządzenie 2021/666 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 923/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących załogowych statków powietrznych eksploatowanych w przestrzeni powietrznej U-space.

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż 3 miesiące, Dz.U. z 2019 r. poz. 618.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z późniejszymi zmianami.

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze 2019/947 w odniesieniu do odroczenia dat przejściowych dotyczących stosowania niektórych systemów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii otwartej oraz daty rozpoczęcia stosowania scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej.

Szczepaniak P., Gugała-Szczerbicka A., Rodzik D., The role of unmanned aircraft systems in the tasks of military medical support on battlefield. Aviation and Security Issues, 3(1). 2023. https://doi.org/10.55676/asi.v3i1.43.

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2022 r. poz. 1235, 1715 i 1846).

Wytyczne nr 10 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-05 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Wytyczne nr 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-07 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Wytyczne nr 13 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-08 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Wytyczne nr 15/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

Wytyczne nr 17/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.

Wytyczne nr 18/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-06 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego.

Wytyczne nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-01 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub z widokiem z pierwszej osoby (FPV), wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg.

Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-02 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR), o masie startowej mniejszej niż 25 kg.

Wytyczne nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-03 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg.

Wytyczne nr 9 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-04 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H), o masie startowej mniejszej niż 25 kg.