NIEZAWODNOŚĆ BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH: ZAGADNIENIE WINGLETÓW
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Niezawodność sprzętu wojskowego decyduje o możliwości powodzenia misji. W artykule skupiono się na identyfikacji uszkodzeń bezzałogowych statków powietrznych podczas ich eksploatacji. Problem badawczy wyrażał się w pytaniu: które z elementów UAV ulegają najczęściej uszkodzeniom i co jest tego przyczyną. Badania opierają się na analizie dokumentacji technicznej elektronicznego systemu archiwizacji uszkodzeń oraz dokumentacji producenta. Uzupełnieniem tych badań były badania empiryczne prowadzone w 12. Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu. W początkowej fazie zidentyfikowano uszkodzenia mające wpływ na działanie bezzałogowych statków powietrznych. Następnie wyznaczono miarę niezawodności naprawialnego obiektu dwustanowego, z wyłączeniem czasu naprawy.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
Bernat, P. (2018). Unmanned Aerial Vehicles and Their Growing Role in Shaping Military Doctrine. Security Forum, 2(1), 77-90. DOI: 10.26410/SF_1/18/7.
Bogusz, D. (2023). Porty lotnicze i morskie, Lotnicza Akademia Wojskowa, DOI 10.55676/66514-68-3.
Chen, W., Liu, J., Guo, H., & Kato, N. (2020). Toward robust and intelligent drone swarm: Challenges and future directions. IEEE Network, 34(4), 278-283
Doroftei, D., De Cubber, G., & De Smet, H. (2021). Reducing drone incidents by incorporating human factors in the drone and drone pilot accreditation process. In Advances in Human Factors in Robots, Drones and Unmanned Systems: Proceedings of the AHFE 2020 Virtual Conference on Human Factors in Robots, Drones and Unmanned Systems, July 16-20, 2020, USA (pp. 71-77). Springer International Publishing.
Fuhrmann, M., & Horowitz, M. C. (2017). Droning on: Explaining the proliferation of unmanned aerial vehicles. International organization, 71(2), 397-418.
Gao, M., Hugenholtz, C. H., Fox, T. A., Kucharczyk, M., Barchyn, T. E., & Nesbit, P. R. (2021). Weather constraints on global drone flyability. Scientific Reports, 11(1), 12092.
Kaleta R., Niczyj J., Bryzek A., Zarządzanie procesami eksploatacyjnymi z wykorzystaniem systemów informatycznego wsparcia eksploatacji statków powietrznych. Autobusy. 2016
Kaleta R., Witoś M., Zieja M., Systemy informatyczne wsparcia Lotnictwa Sił Zbrojnych RP, „Logistyka”, nr 6, 2014.
Kaleta R., Zieja M., Bryzek A., Informatyczne wspomaganie procesu eksploatacji wojskowych statków powietrznych. TRANSCOMP – XIV International Conference Computer Systems Aided Science. Industry and Transport.6-9.12.2010 Zakopane. s. 1291-1300. Logistyka 6/2010.
Lahmeri, M. A., Kishk, M. A., & Alouini, M. S. (2021). Artificial intelligence for UAV-enabled wireless networks: A survey. IEEE Open Journal of the Communications Society, 2, 1015-1040
Michalska, A. (2019). Introduction to Reliability Tests of Unmanned Aircraft Used in the Armed Forces of the Republic of Poland. Safety & Defense, 5(2), 54-61
Ministerstwo Infrastruktury, Polski Instytut Ekonomiczny, Biała Księga Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, Warszawa, luty 2019
Maziar A., Classification of unmanned aerial vehicles, Mech Eng 2016
Ocena stanu realizacji Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013–2022, 2017–2026 i 2021–2035 według stanu na dzień 13 października 2019
Petritoli, E., Leccese, F., & Ciani, L. (2018). Reliability and maintenance analysis of unmanned aerial vehicles. Sensors, 18(9), 3171. doi: 10.3390/s18093171. PMID: 30235897; PMCID: PMC6165073.
Zieja, M., Smoliński, H., & Gołda, P. (2015). Information systems as a tool for supporting the management of aircraft flight safety. Archives of Transport, 36(4), 67-76.