WYKORZYSTANIE METODYKI WYZNACZANIA PRZEJEZDNOŚCI TERENU NA POZIOMIE SZCZEGÓŁOWYM W RÓŻNYCH KONFIGURACJACH
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
W artykule zaprezentowano całościową metodykę wyznaczania przejezdności terenu, a także jej zastosowanie w oparciu o różne konfiguracje danych wejściowych. Do opracowania metodyki wykorzystano metody, które zostały opracowane przez autorów we wcześniejszych badaniach. Wyznaczanie przejezdności terenu składa się z dwóch etapów: przeprowadzenie analizy mikrorzeźby, której celem jest wskazanie w terenie miejsc nieprzejezdnych, a także wyznaczenie trasy dla konkretnego pojazdu, która omijać będzie występujące w terenie przeszkody związane z mikrorzeźbą. Obie analizy do generowania wyników wykorzystują jedynie szczegółowy numeryczny model terenu (o rozdzielczości 1 m) oraz parametry trakcyjne pojazdów, dla których wyznaczana jest przejezdność terenu. Jednym z procesów wchodzących w skład metodyki jest uogólnienie numerycznego modelu terenu, które znacznie zwiększa wydajność prowadzonych obliczeń. Wyniki badań pokazały, że opracowana metodyka z powodzeniem automatycznie opracowuje mapy przejezdności dla konkretnych pojazdów, a także wyznacza dla nich trasy przejazdu. Są one inne dla różnych pojazdów, co wynika bezpośrednio z faktu, że posiadają one odmienne parametry trakcyjne. Niemniej jednak, zadowalające wyniki badań pokazały, że opracowana metodyka może być stosowana przez organy odpowiedzialne za planowanie operacji wojskowych czy zarządzania kryzysowego.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
Achilleos G.A., The Inverse Distance Weighted Interpolation Method and Error Propagation Mechanism – Creating a DEM from an Analogue Topographical Map, “Journal of Spatial Science” 2011, no. 2(56), p. 283–304, https://doi.org/10.1080/14498596.2011.623348.
Brach J., Star 266 – Modernization Projects, 2018, http://www.magnum-x.pl/artykul/star-266-projekty-modernizacji-czesc-ii.
Bradbury M., Dasch J., Gonzalez-Sanchez R., Hodges H., Iagnemma K., Jain A., Jayakumar P., et al., Next-Generation NATO Reference Mobility Model (NRMM) Development, STO Exploratory Team, 2018.
Dawid W., Pokonieczny K., Analysis of the Possibilities of Using Different Resolution Digital Elevation Models in the Study of Microrelief on the Example of Terrain Passability, “Remote Sensing” 2020, no. 12(24), https://doi.org/10.3390/rs12244146.
Dawid W., Pokonieczny K., Generalization of Digital Elevation Models for Military Passability Maps Development, “Advances in Cartography and GIScience of the ICA” 2023, no. 4, p. 1–8, https://doi.org/10.5194/ica-adv-4-6-2023.
Dawid W., Pokonieczny K., Methodology of Using Terrain Passability Maps for Planning the Movement of Troops and Navigation of Unmanned Ground Vehicles, “Sensors” 2021, no. 14(21), https://doi.org/10.3390/s21144682.
Dawid W., Pokonieczny K., Wyszyński M., Methodology of the Iterative Route Determination Process for the Purposes of Military Passability, 2023, https://doi.org/10.1109/ICMT58149.2023.10171260.
Dawid W., Pokonieczny K., Wyszyński M., The Methodology of Determining Optimum Access Routes to Remote Areas for the Purposes of Crisis Management, “International Journal of Digital Earth” 2022, no. 1(15), p. 1905–28, https://doi.org/10.1080/17538947.2022.2134936.
Dohnal F., Hubacek M., Simkova K., Detection of Microrelief Objects to Impede the Movement of Vehicles in Terrain, “ISPRS International Journal of Geo-Information” 2019, no. 3(8), p. 101–16, https://doi.org/10.3390/ijgi8030101.
Dohnal F., Hubacek M., Sturcova M., Bures M., Simkova K., Identification of Microrelief Shapes along the Line Objects over DEM Data and Assessing Their Impact on the Vehicle Movement, [in:] “2017 International Conference on Military Technologies (ICMT) ”, p. 262–67. Brno, Czech Republic: IEEE, 2017, https://doi.org/10.1109/MILTECHS.2017.7988767.
“Field Manual 5-33 Terrain Analysis.” Headquarters, Department of US Army, 1990.
Hubáček M., Kovarik V., Kratochvil V., Analysis of Influence of Terrain Relief Roughness on DEM Accuracy Generated from Lidar in The Czech Republic Territory, “ISPRS - International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences” 2016, XLI-B4, p. 25–30, https://doi.org/10.5194/isprsarchives-XLI-B4-25-2016.
Hubáček M., Almášiová L., Dejmal K., Mertová E., Combining Different Data Types for Evaluation of the Soils Passability, [in:] The Rise of Big Spatial Data, edited by I. Ivan, A. Singleton, J. Horák, T. Inspektor, p. 69–84, Lecture Notes in Geoinformation and Cartography. Cham: Springer International Publishing, 2017, https://doi.org/10.1007/978-3-319-45123-7_6.
Hubáček M., Kovarik V., Talhofer V., Rybansky M., Hofmann A., Břeňová M., Čeplová L., Modelling of Geographic and Meteorological Effects on Vehicle Movement in The Open Terrain, 2016.
Jayakumar P., Mechergui D., Wasfy T.M., Understanding the Effects of Soil Characteristics on Mobility, August 6, 2017, https://doi.org/10.1115/DETC2017-68314.
Jokar Arsanjani J., Zipf A., Mooney P., Helbich M., An Introduction to OpenStreetMap in Geographic Information Science: Experiences, Research, and Applications, [in:] OpenStreetMap in GIScience: Experiences, Research, and Applications, edited by Jamal Jokar Arsanjani, Alexander Zipf, Peter Mooney, and Marco Helbich, 1–15, Lecture Notes in Geoinformation and Cartography. Cham: Springer International Publishing, 2015, https://doi.org/10.1007/978-3-319-14280-7_1.
“KTO Rosomak.” 2023, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=KTO_Rosomak&oldid=1190715902.
Maclaurin B., Comparing the NRMM (VCI), MMP and VLCI Traction Models, “Journal of Terramechanics” 2007, no. 1(44), p. 43–51, https://doi.org/10.1016/j.jterra.2006.01.005.
“Military specification MIL-V-89032 Vector Smart Map (VMAP) Level 2.” National Imagery and Spatial Agency, 1993.
Military.com, “High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV).” Military.com, 2014, https://www.military.com/equipment/high-mobility-multipurpose-wheeled-vehicle-hmmwv.
“NO-06-A015:2012, Terrain – Rules of Classification – Terrain Analysis on Operational Level.” Polish Ministry of National Defence, 2012.
Pokonieczny K., Automatic Military Passability Map Generation System, [in:] “2017 International Conference on Military Technologies (ICMT)”, p. 285–92, https://doi.org/10.1109/MILTECHS.2017.7988771.
Pokonieczny K., Methods of Using Self-Organising Maps for Terrain Classification, Using an Example of Developing a Military Passability Map, [in:] Dynamics in GIscience, Lecture Notes in Geoinformation and Cartography. Springer, Cham, 2017, p. 359–71, https://doi.org/10.1007/978-3-319-61297-3_26.
Pokonieczny K., Use of a Multilayer Perceptron to Automate Terrain Assessment for the Needs of the Armed Forces, “ISPRS International Journal of Geo-Information” 2018, no. 7(11), https://doi.org/10.3390/ijgi7110430.
Pokonieczny K., Borkowska S., Using High Resolution Spatial Data to Develop Military Maps of Passability, 2019, https://doi.org/10.1109/MILTECHS.2019.8870022.
Pokonieczny K., Mościcka A., The Influence of the Shape and Size of the Cell on Developing Military Passability Maps, “ISPRS International Journal of Geo-Information” 2018, no. 7, https://doi.org/10.3390/ijgi7070261.
Rybansky M., Soil Trafficability Analysis, [in:] “International Conference on Military Technologies (ICMT) 2015”, 1–5, https://doi.org/10.1109/MILTECHS.2015.7153728.
Rybansky M., Determination of Forest Structure from Remote Sensing Data for Modeling the Navigation of Rescue Vehicles, “Applied Sciences” 2022, no. 8(12), https://doi.org/10.3390/app12083939.
Rybansky M., Effect of the Geographic Factors on the Cross Country Movement During Military Operations and the Natural Disasters, edited by V. Rerucha, Univ Defence, Brno 2007.
Rybansky M., Brenova M., Cermák J., Genderen van J., Sivertun Å., Vegetation Structure Determination Using LIDAR Data and the Forest Growth Parameters, “IOP Conference Series: Earth and Environmental Science” 2016, no. 37, 012031, https://doi.org/10.1088/1755-1315/37/1/012031.
Rybansky M., Hofmann A., Hubacek M., Kovarik V., Talhofer V., Modelling of Cross-Country Transport in Raster Format, “Environmental Earth Sciences” 2015, no. 10(74), p. 7049–58, https://doi.org/10.1007/s12665-015-4759-y.
Rybansky M., Vala M., Relief impact on transport, 2010.