INFRASTRUKTURA LOTNISKOWA JAKO CZYNNIK ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO NA PRZYKŁADZIE CENTRALNEGO PORTU KOMUNIKACYJNEGO
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Celem artykułu było przedstawienie wpływu infrastruktury lotniskowej na rozwój lokalny i regionalny na przykładzie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Realizacja tego celu wymagała scharakteryzowania czynników rozwoju lokalnego i regionalnego, wskazania ich rodzajów oraz określenia, czym jest infrastruktura lotniskowa. Stosownie do przyjętego celu sformułowano główny problem badawczy: Jak infrastruktura lotniskowa wpływa na rozwój lokalny i regionalny? Uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytanie wymagało zastosowania metod jakościowych, w tym dokonania krytycznej analizy aktów prawnych i wybranych pozycji literatury przedmiotu. Analiza podanych obszarów wskazuje, że powstanie CPK przyczyni się do zwiększenia mobilności ludzi, rozwoju turystyki, nowych możliwości dla przedsiębiorców (np. dostępność atrakcyjnych terenów inwestycyjnych czy wykorzystanie bardzo dobrego skomunikowania dla efektywniejszego przewozu towarów). Przewiduje się także wzrost atrakcyjności terenów wokół CPK, co z pewnością przyciągnie nowe inwestycje, a te przełożą się na wzrost
miejsc pracy i realnie podniosą jakość życia okolicznych mieszkańców.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
Artykuły i monografie
Blakely E.J., Green Leigh N., Planning Local Economic Development: Theory and Practise, SAGE, Thousand Oaks, CA 2017.
Chabiera S., Centralny Port Lotniczy – studium z zakresu zarządzania rynkiem lotniczym, https://www.infolotnicze.pl/2017/11/06/centralny-port-lotniczy-studium-z--zakresu-zarzadzania-rynkiem-lotniczym-w-polsce/.
Dębski D., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, WSiP, Warszawa 2006.
Dworak K., Współpraca międzynarodowa miast a rozwój lokalny, Promotor, Warszawa 2015.
Fukuyama F., Social capital and civil socjety, The Institute of Public Policy George Mason University 2000, https://www.researchgate.net/publication/5123592_Social_Capital_and_Civil_Society.
Micuła I., Piotrowski K., Habryka C., Czynniki produkcji a uwarunkowania prawne UE – znaczenie i analiza dla wybranych produktów, Sophia, Katowice 2016.
Parysek J.J., O metaforach i innych pojęciach w kontekście wehikułów rozwoju lokalnego i regionalnego, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN” 2017, nr 177.
Parysek J.J., Rozwój społeczno-gospodarczy oraz czynniki i uwarunkowania rozwoju, „Studia KPZK” 2018, t. 183, http://journals.pan.pl/dlibra/publication/123572/edition/107785/content.
Pędziwiatr W., Infrastruktura lotniskowa w Polsce: retrospekcja, teraźniejszość, perspektywy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2010, nr 590.
Piotrowska-Trybull M., Rozwój regionu na tle współczesnych procesów rozwojowych, [w:] Przedsiębiorczość w rozwoju regionów, red. A. Ignasiak-Szulc, M. Piotrowska-Trybull, AON, Warszawa 2009.
Smith A., Wealth of Nations, https://www.ibiblio.org/ml/libri/s/SmithA_Wealth Nations_p.pdf.
Smura T., Polityczne i wojskowe znaczenie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, „Pulaski Policy Paper” 2018, nr 15, https://pulaski.pl/pulaski-policy-paper-polityczne-i-wojskowe-znaczenie-projektu-centralnego-portu-komunikacyjnego/.
Walków M., Rząd przyjął koncepcję budowy centralnego lotniska, https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/centralny-port-komunikacyjny-cpk-koncepcja--projekt-inwestycja/76n7506.
Warczak M., Endogeniczne i egzogeniczne czynniki rozwoju gospodarczego z perspektywy finansów gminy, „Współczesna Gospodarka” 2015, nr 4(6), https://wspolczesnagospodarka.pl/?p=1087.
Akty i dokumenty prawne
„Strategia rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2040 roku. Projekt”, https://www.cpk.pl/uploads/media/6346c00ab838f/srr-cpk--0922-druk.pdf.
Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz.U. L 96 z 31.3.2004).
Uchwała nr 173/2017 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, https://www.gov.pl/documents/ 905843/1047987/koncepcja_przygotowania_CPK.pdf/f61866f9-4ea9-b5d7-cfd7-fdfaa563b876
Uchwała nr 156 Rady Ministrów z dnia 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Portu Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023” (M.P. z 2020 r., poz. 1050).
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz.U. z 2018 r.,poz. 1089 z późn. zm.).
„Założenia zintegrowanej, ponadlokalnej Strategii Rozwoju Regionu Centralnego Portu Komunikacyjnego”, https://bip.ozarow-mazowiecki.pl/?p=document&action=-save&id=34997&bar_id=15461.
Źródła internetowe
https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start.
https://mfiles.pl/pl/index.php/Czynnik_produkcji.
https://www.cpk.pl/pl/strategia-rozwoju-obszaru-otoczenia-cpk.
https://www.cpk.pl/uploads/media/6346c00ab838f/srr-cpk-0922-druk.pdf.
https://www.forbes.pl/gospodarka/najbogatsze-i-najbiedniejsze-gminy-w-polsce--2019/4nhw97y.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/lotniska.
https://www.nbportal.pl/wiedza/artykuly/na-poczatek/czynniki_produkcji.
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/cpk-idea-na-wymiar-obecnych-wymagan-cz-i-1557.html.