ROLA EGZAMINÓW STANAG WE WZMACNIANIU PARTNERSKIEGO WSPÓŁDZIAŁANIA POLSKICH SIŁ ZBROJNYCH Z SIŁAMI NATO

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Beata Machulska-Maziarczyk
https://orcid.org/0000-0003-1791-1487

Abstrakt

Ostatnie lata przyniosły ogromny postęp naukowy i technologiczny widoczny na współczesnym polu walki, pozwalający na wprowadzenie nowych systemów uzbrojenia i strategii prowadzenia działań zbrojnych. Oprócz wyzwań, jakie niosą ze sobą nowe środki i metody prowadzenia wojny, żołnierze stają przed coraz większą potrzebą wykorzystywania swoich umiejętności językowych, uczestnicząc w międzynarodowych operacjach wojskowych. Ujednolicenie kompetencji językowych jest warunkiem nie zbędnym dla prawidłowego funkcjonowania w międzynarodowym środowisku wojskowym, przyczyniając się do wzmacniania partnerskiego współdziałania z siłami NATO. Poniższy artykuł miał na celu omówienie roli egzaminów STANAG w rozwijaniu kompetencji językowych żołnierzy RP, co znajduje odzwierciedlenie w ramowym programie szkolenia językowego dla Polskich Sił Zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia sprawności mówienia. Artykuł podkreślił wkład systemu testowania językowego według STANAG 6001 w rozwój interoperacyjności z wojskami sojuszniczymi, przedstawiającgłówne fazy tego procesu. W końcowej części autorka podjęła próbę ustalenia, w jakim stopniu ten proces jest faktycznie osiągalny.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Machulska-Maziarczyk, B. (2022). ROLA EGZAMINÓW STANAG WE WZMACNIANIU PARTNERSKIEGO WSPÓŁDZIAŁANIA POLSKICH SIŁ ZBROJNYCH Z SIŁAMI NATO. Lotnictwo I Zagadnienia Bezpieczeństwa, 2(2), 79–90. https://doi.org/10.55676/asi.v2i2.12
Dział
Artykuły

Bibliografia

Articles and monographs

Hughes A., Testing for Language Teachers, Cambridge University Press 2013.

Machulska B., Short Texts for STANAG Examination Practice, WSOSP, Dęblin 2014.

NATO BILC Handbook: English Language Teaching Faculty Development, 2020.

NATO BILC Handbook: Language Testing Seminar, 2000.

NATO BILC: A Glossary of Testing Terms, 2022.

Thornbury S., How to Teach Speaking, Pearson Education Limited 2005.

United States Army: Multinational Interoperability Reference Guide, 2016.

Weir C., Understanding and Developing Language Tests, Prentice Hall 1993.

Legal acts and regulations

Decyzja Nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2021 r. zmieniająca decyzję w sprawie kształcenia i egzaminowania ze znajomości języków obcych w resorcie obrony narodowej, Warszawa 2021.

Decyzja Nr 73/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kształcenia i egzaminowania ze znajomości języków obcych w resorcie obrony narodowej, Warszawa 2020.

NATO STANDARD ATrainP-5 Language Proficiency Levels, Edition A, Version 2, NATO Standardization Office 2016.

NATO Standardization Agreement STANAG 6001, Edition 5, NATO Standardization Office 2014.

Ramowy program nauczania języka angielskiego w siłach zbrojnych RP, Edycja III (Poziomy 1-3 wg STANAG 6001), Warszawa 2009.

Internet resources

Crossey M., Improving linguistic interoperability, https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_22033.html.

Interoperability: Connecting Forces, https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_84112.html.

Model Egzaminu z Języka Angielskiego Poziom 2, Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej, https://wsnjo.wp.mil.pl/pl/pages/modele-egzaminacyjne-2020-05-12-z/.

Model Egzaminu z Języka Angielskiego Poziom 3, Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej, https://wsnjo.wp.mil.pl/pl/pages/modele-egzaminacyjne-2020-05-12-z/.

Monaghan R., Language and Interoperability in NATO: The Bureau for International Language Co-ordination (BILC), http://www.journal.forces.gc.ca/vol13/no1/doc/Monaghan%20EN%20page2332.pdf.

NATO Standardization, https://www.nato.int/structur/ac/135/50years_nato/chapters/2_standardization.htm.

STANAG 6001 for Non-Specialists, https://www.natobilc.org/files/STANAG%20for%20Non-Specialists_Modified_June2013%20doc%20(3).pdf.

STANAG 6001 Overview of Language Proficiency Levels, https://www.natobilc.org/files/STANAG%20for%20Non-Specialists_Modified_June2013%20doc%20(3).pdf.

Terms of Reference (TORs) of the Bureau of International Language Coordination, https://www.natobilc.org/documents/BILC%20Terms%20of%20Reference%20Edition%201v2%20(2016).pdf.