ETAPY PROCESU SZKOLENIOWEGO PERSONELU SŁUŻBY INŻYNIERYJNO-LOTNICZEJ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Marcin Sztobryn

Abstrakt

W dziedzinie lotnictwa, związanego z podniesionym ryzykiem, istotne staje się wprowadzenie adekwatnego procesu szkolenia personelu. Podstawą nadającą kontekst podejmowanym działaniom szkoleniowym jest stworzenie korzystnych warunków do rozwoju. Zagadnienie to pozostaje kluczem dla zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego. Celem tego artykułu stała się analiza etapów procesu szkolenia personelu SIL. Właściwe przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń składa się z kilku etapów, gdzie kolejny opracowany jest na podstawie informacji uzyskanych w wyniku zrealizowania poprzedniego. Szkolenie personelu SIL jest czasochłonne przede wszystkim z powodu obszernego zakresu tematycznego. Jednym z kluczowych problemów pojawiających się po zakończeniu szkolenia jest przełożenie nowej wiedzy i umiejętności na
sposób wykonywania zadań w praktyce. Brak odpowiedniego wsparcia ze strony przełożonego lub organizacji może spowodować, że uczestnik szkolenia, odczuwając trudności w modyfikowaniu swojego sposobu pracy, powróci do starych nawyków.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Sztobryn, M. (2024). ETAPY PROCESU SZKOLENIOWEGO PERSONELU SŁUŻBY INŻYNIERYJNO-LOTNICZEJ. Lotnictwo I Zagadnienia Bezpieczeństwa, 5(1), 67–77. https://doi.org/10.55676/asi.v5i1.101
Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrzejczak A., Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa 2010.

Bogusz D., Selekcja i szkolenie lotnicze pilotów wojskowych w Wielkiej Brytanii, LAW, Dęblin 2021.

Bogusz D., Szkolenie selekcyjne kandydatów na pilotów wojskowych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, LAW, Dęblin 2020.

Boydell T., Leary M., Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, przeł. L. Wójcik, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006.

Grudzewski W., Hejduk I.K., Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą dla osiągania przewagi

konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, [w:] Restrukturyzacja a procesy rozwoju i kreowania wartości przedsiębiorstw, red. R. Borowiecki, A. Jaki, TNOiK, Warszawa–Kraków 2002.

Hanson J., Beauregard A., Rudd D., Air Power at the Turn of the Millennium, Canadian Institute of Strategic Studies, Toronto 1999.

Horn B., Bentley B., Forced to Change – Crisis and Reform in the Canadian Armed Forces, Dundurn, Toronto 2015.

Kirkpatrick D.L., Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń, przeł. J. Teodorowicz, Studio Emka, Warszawa 2001.

MON, Instrukcja szkolenia i upoważniania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego w lotnictwie SZ RP, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, Warszawa 2017.

Pauli U., Rola szkoleń pracowników w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków 2014.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2007.

Sloman M., Strategia szkolenia pracowników, przeł. J. Bijakowski, PWN, Warszawa 1997.

Sztobryn M., Analiza przygotowania personelu SIL do obsługi samolotów M-346. Wybrane aspekty bezpieczeństwa, Scientific Journal of Safety and Logistics, Warszawa 2023.

Sztobryn M., Realizacja procesu eksploatacji samolotów w bazie szkolenia lotniczego. Wybrane aspekty bezpieczeństwa, LAW, Dęblin 2024.

Sztobryn M., Wybrane procedury bezpieczeństwa eksploatacji samolotu M-346 „Bielik”, „Studia Społeczne” 2023, nr 1(40).